Nikdy nie je príliš skoro alebo príliš neskoro začať premýšľať o cukrovke, srdcových chorobách a prevencii mozgovej príhody. Pretože väčšina zdravotných stavov sa vyvíja pomaly v priebehu niekoľkých rokov.

1. Obvod pásu

Obvod pásu je vzdialenosť okolo vášho brucha. Je to jeden z naj-praktickejších nástrojov na posudzovanie brušného tuku, pretože sa týka chronických chorôb. Väčší obvod pásu znamená viac brušného tuku a zvýšené riziko cukrovky 2. typu, vysokého cholesterolu, vysokého krvného tlaku a srdcových chorôb. (1) Obvod pásu väčší ako 88 cm u žien a väčší ako 102 cm u mužov znamená vyššie riziko vzniku chronických chorôb. (2) Obvod pásu môžete zmerať v troch jednoduchých krokoch:

1. Nájdite hornú časť bokov a posledné rebrá. Umiestnite meriacu pásku (najlepšie krajčírsky meter) medzi hornú časť bokov a posledné rebrá.
2. Uistite sa, že je páska vyrovnaná, priliehajúca, ale nie príliš tesná a že ju „nevsajete“.
3. Prečítajte si mieru pásky a zaznamenajte číslo.

Podčiarknuté: Ak potrebujete znížiť brušný tuk, kľúčom je celkové postupné chudnutie s diétnymi zmenami a cvičením, ako aj vyrovnávanie hladiny cukru v krvi. Snažte sa jesť chudé bielkoviny a nie veľa škobových jedál. Užívanie rozpustného doplnku vlákniny spolu s jedlom, napríklad Fiber 4 alebo PGX, pomôže znížiť glykemický index potravy a udržať hladinu cukru v krvi stabilnú. Fiber 4 je jedinečná prírodná rozpustná vláknina a prebiotický doplnok. Lahodný prášok ochutený chutnou mandarínkou sa rýchlo a priehľadne rozpustí vo vašich obľúbených nápojoch, čím sa dosiahne pohodlná gastrointestinálna podpora.

2. Udržiavajte krvný tlak pod kontrolou

Optimálny krvný tlak je zvyčajne nižší ako 120/80 mmHg. (3) Aj keď je lepšie mať niečo pod týmto číslom, všetko uvedené vyššie znamená, že by ste mali začať podnikať kroky na zníženie krvného tlaku. Ak máte obavy, domáci monitoring alebo návšteva miestneho obchodu, alebo lekáreň môže byť dobrým krokom. Skúste si zmerať krvný tlak niekoľkokrát počas troch dní. Nezabudnite si ho zmerať aj po sedení najmenej 3–5 minút. Odčítanie krvného tlaku nad normálne hodnoty možno rozdeliť do rôznych štádií: (2, 3)

Predhypertenzia (120–139 / 80–89 mmHg)
Prvý stupeň (140–159 / 90–99 mmHg)
Druhý stupeň (160/100 mmHg alebo viac)

Podčiarknuté: Celkové zníženie hmotnosti, zmena stravovania a techniky znižovania stresu sú najúčinnejšími spôsobmi zníženia krvného tlaku. Tri doplnky výživy môžu byť tiež účinné, vrátane:

1. Crystal Clean from the Sea® Omega-3. Kvapalný rybí olej, ktorý obsahuje 750 mg EPA a 500 mg DHA na čajovú lyžičku v lahodnej citrónovej, kokosovo limetkovej a grapefruitovej aróme.
2. Absorpcia so zvýšeným obsahom horčíka. Poskytuje 500 mg elementárneho horčíka na tabletu.
3. Koenzým Q10 je dostupný vo formule 30 - 400 mg na deň na podporu kardiovaskulárneho zdravia.

3. Zvýšte svoj HDL

V posledných rokoch sa veľa diskutovalo o cholesterole. Väčšina expertov navrhuje, aby náš lipoproteín s nízkou hustotou (LDL) (niekedy nazývaný „zlý cholesterol“) mal byť čo najnižší, zatiaľ čo iní poukazujú na to, že cholesterol (dokonca aj „zlý“) je rozhodujúci pre pohodu, najmä pre mozog. Viac informácií o tom nájdete v knihe Dr. Davida Perlmuttera Grain Brain. (4)

Hlavným problémom sú nevyvážené hladiny cholesterolu (dobrého aj zlého). Aj keď nechceme príliš vysoký cholesterol, a ani príliš nízky nie je ideálny. Vysoké hladiny cholesterolu v krvi môžu spôsobiť, že vnútorné steny tepien budú pokryté mastnými usadeninami, tiež známym ako ateroskleróza alebo ischemická choroba srdca (CAD). (5) Za pôvodnú príčinu ukladania cholesterolu na arteriálnej stene sa považuje prirodzený pokus tela o nápravu zápalu. Ak sa tukové usadeniny stanú príliš silnými alebo ak sú ďalej poškodené zápalom, môže sa plak (usadenina) odlomiť, čo vedie k infarktu alebo k iným problémom súvisiacim s nedostatočným prietokom krvi. Lipoproteín s vysokou hustotou (HDL), niekedy nazývaný „dobrý cholesterol“, sa vyrába v pečeni a posiela sa na odstránenie cholesterolu z krvi. Cholesterol sa potom spracuje pečeňou a uvoľňuje sa do žlče do zažívacieho traktu na vylúčenie. Vysoké hladiny HDL v krvi sa považujú za zdravé. (6, 7)

Podčiarknuté: Vysoké hladiny LDL sú často spôsobené stravou s vysokým obsahom nasýtených a transmastných kyselín (t. J. Margarín a hydrogenované oleje). Trans-mastné kyseliny nielen zvyšujú hladiny LDL, ale znižujú aj hladiny HDL. (7) Preto je rozhodujúce znížiť alebo úplne eliminovať príjem týchto zápalových tukov. Medzi ďalšie spôsoby, ako zlepšiť hladinu cholesterolu, patria:

1. Užívanie denného doplnku rozpustnej vlákniny, ktoré pomáha znižovať zvýšenú hladinu celkového cholesterolu a LDL
2. Zvýšenie príjmu mononenasýtených tukov s potravinami, ako je olivový olej, avokádo, orechy alebo extrakt z hroznových semien extra silnej sily 100: 1, ktorý podporuje zdravé žily
3. Prestať fajčiť
4. Pravidelne cvičte

4. Nalaďte na homocysteín

Homocysteín je aminokyselina nachádzajúca sa v krvi. Tvorí sa z aminokyseliny metionín (Metionín je jednou zo základných aminokyselín a je potrebná na udržanie zdravého metabolizmu a na rast a opravu tkanív, najmä bielkovín). Tvorba a recyklácia homocysteínu závisí od kofaktorov, ako sú kyselina listová, vitamín B12 a vitamín B6. Pri vysokých hladinách môže homocysteín oxidovať LDL cholesterol, čo spôsobuje molekulu, ktorá poškodzuje tepny a zvyšuje riziko CAD (Rizikové faktory koronárnej artérie). Zvyšuje tiež riziko krvných zrazenín, infarktu a mozgovej mŕtvice. Homocysteín sa meria pomocou jednoduchého krvného testu, ktorý nevyžaduje hladovanie. (8)

Podčiarknuté: Jesť viac ovocia a zeleniny, najmä listovej zeleniny, môže pomôcť znížiť hladinu homocysteínu zvýšením príjmu kyseliny listovej. Výber kombinovaného vzorca B6 + B12 s kyselinou listovou od Webber Naturals je tiež účinnou voľbou na zníženie hladín homocysteínu v tele a na podporu kardiovaskulárneho zdravia.

5. uhasiť plamene hladín C-reaktívneho proteínu

C-reaktívny proteín (CRP) je tvorený telom ako súčasť zápalového procesu. Zápal je hlavným prispievajúcim faktorom pri kardiovaskulárnych chorobách a cukrovke. Zvýšené koncentrácie CRP môžu znamenať zvýšené riziko srdcových chorôb, aj keď sú hladiny cholesterolu normálne. [6] Test, ktorý môžete požadovať, sa nazýva vysoko citlivý C-reaktívny proteín (hs-CRP) a optimálny počet je nižší ako 10 mg / l. (9)

Podčiarknuté: Ak je váš CRP test na vyššej strane, môžete ho znížiť denným cvičením, chudnutím a doplnkami ako:

1. Vitamín C askorbát vápenatý s 1000 mg askorbátu vápenatého vhodného na použitie v žalúdku na kapsulu
2. Proantokyanidíny z extraktu z hroznových semien extra silný 100:1
3. Crystal Clean from the sea® Omega-3

6. Znížte hladinu triglyceridov

Triglyceridy sú hlavným typom tukov, ktoré sa normálne prenášajú do krvného obehu. Po jedle sa tuky z potravy trávia a uvoľňujú do krvného obehu ako triglyceridy. Sú prepravované v celom tele, aby vám dodali energiu alebo boli uložené ako tuk. Medzi jedlami hormóny regulujú uvoľňovanie triglyceridov z tukových tkanív, aby uspokojili energetické potreby tela. Príliš veľa triglyceridov v krvi počas pôstu však súvisia so zvýšením CAD. Prijateľná hladina triglyceridov je 1,7 mmol / l alebo menej. (10) Triglyceridy sú zvyčajne v normálnom rozmedzí, pokiaľ nemáte zdedenú tendenciu k vysokým hladinám alebo pokiaľ nemáte problém so spracovaním uhľohydrátov.

Podčiarknuté: Znížte príjem škrobových uhľohydrátov, znížte alebo odstráňte cukor a spracované potraviny, doplňte svoju stravu o vysoko kvalitný rybí olej omega-3 a zvýšte príjem zdravých tukov.

Zmente svoje zdravie k lepšiemu

Je čas postarať sa o svoje zdravie a začať znižovať riziko chronických zdravotných stavov, ako sú cukrovka, srdcové choroby a mozgová príhoda. Pochopenie dôležitosti vašich životne dôležitých štatistík je prvým krokom k zlepšeniu vášho celkového pocitu zdravia a odhodlania k zdravšiemu a kvalitnejšiemu životu.


Referencie:

1. Heart and Stroke Foundation of Canada. Health Seekers: Healthy weight and waist. Web. Accessed 31 December 2018. Available from: https://www.heartandstroke.ca/get-healthy/healthy-weight/healthy-weight-and-waist
2. Chobanian AV, Bakris GL, Black HR, et al. The seventh report of the Joint National Committee on Prevention, Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Pressure: the JNC report. JAMA. 2003 May; 289(19):2560-72.
3. Heart and Stroke Foundation of Canada. Heart: High blood pressure. Web. Accessed 31 December 2018. Available from: https://www.heartandstroke.ca/heart/risk-and-prevention/condition-risk-factors/high-blood-pressure
4. Perlmutter D. Grain Brain. New York: Little Brown and Company; 2013.
5. Lu Y, Hajifathalian K, Ezzati M, et al. Metabolic mediators of the effects of body-mass index, overweight, and obesity on coronary heart disease and stroke: a pooled analysis of 97 prospective cohorts with 1·8 million participants. Lancet. 2014; 383(9921): 970-83.
6. Catapano AL, Pirillo A, Norata GD, et al. Vascular inflammation and low-density lipoproteins: is cholesterol the link? A lesson from the clinical trials. Br J Pharmacol. 2017;174(22): 3973-85.
7. Schwingshackl L, Hoffmann G. Comparison of effects of long-term low-fat vs high-fat diets on blood lipid levels in overweight or obese patients: a systematic review and meta-analysis. J Acad Nutr Diet. 2013;113(12):1640-61.
8. Jager A, Kostense PJ, Nijpels G, et al. Serum homocysteine levels are associated with the development of (micro)albuminuria: the Hoorn study. Arterioscler Thromb Vasc Biol. 2001;21(1): 74-81.
9. Mayo Clinic. C-reactive protein test. Web. Accessed 31 December 2018. Available from: https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/c-reactive-protein-test/about/pac-20385228
10. HealthLink BC. High triglycerides. Web. Accessed 31 December 2018. Available from: https://www.healthlinkbc.ca/health-topics/zp3387