Zdravie iba z prírodných zdrojov!

Žiadne produkty v košíku.

Zdravie iba z prírodných zdrojov!

Aké sú zdravotné prínosy vitamínu D?

15.10.2022

Ľudské telo produkuje vitamín D ako odpoveď na slnečné žiarenie. Osoba môže tiež zvýšiť príjem vitamínu D prostredníctvom určitých potravín alebo doplnkov.

Vitamín D je nevyhnutný pre udržanie zdravých kostí a zubov. V tele zohráva aj mnoho ďalších dôležitých úloh, vrátane regulácie zápalu a imunitnej funkcie. Napriek svojmu názvu vitamín D nie je vitamín, ale hormón alebo prohormón (1).

Vitamín D hrá rozhodujúcu úlohu v mnohých telesných funkciách.

Zdravé kosti

Vitamín D podporuje (2) vstrebávanie vápnika v čreve a pomáha udržiavať primeranú hladinu vápnika a fosforu v krvi, ktoré sú nevyhnutné pre zdravú mineralizáciu kostí.

Nedostatok vitamínu D u detí môže spôsobiť rachitídu, ktorá v dôsledku mäknutia kostí vedie k vyblednutiu. Podobne sa u dospelých prejavuje nedostatok vitamínu D ako osteomalácia alebo mäknutie kostí (3). Osteomalácia má za následok zlú hustotu kostí a svalovú slabosť.

Dlhodobý nedostatok vitamínu D sa môže prejaviť aj ako osteoporóza.

Imunitná funkcia

Dostatočný príjem vitamínu D môže podporiť dobrú imunitnú funkciu a znížiť riziko autoimunitných ochorení.

Výskumníci (4) naznačujú, že vitamín D hrá dôležitú úlohu v imunitnej funkcii. Veria, že môže existovať súvislosť medzi dlhodobým nedostatkom vitamínu D a rozvojom autoimunitných stavov, ako je cukrovka, astma a reumatoidná artritída, ale na potvrdenie tejto súvislosti je potrebný ďalší výskum.

Zatiaľ čo štúdie v skúmavkách ukázali, že vitamín D má pozitívny vplyv (5) na imunitnú odpoveď ľudských buniek, výskumníci ešte musia tieto zistenia zopakovať v kontrolovaných štúdiách na ľuďoch.

Nedostatok

Hoci si telo dokáže vytvoriť vitamín D, niektorí ľudia sú viac ohrození nedostatkom ako iní. Medzi faktory, ktoré to môžu ovplyvniť, patria:

Farba pokožky: Pigmentácia v pokožke znižuje (6) schopnosť tela absorbovať ultrafialové B (UVB) lúče zo slnka. Absorbovanie slnečného žiarenia je nevyhnutné na to, aby pokožka produkovala vitamín D.

Nedostatok slnečného žiarenia: Ľudia, ktorí žijú v severných zemepisných šírkach alebo oblastiach s vysokým znečistením (7), pracujú na nočné smeny alebo sú doma, by sa mali snažiť konzumovať vitamín D z potravinových zdrojov vždy, keď je to možné.

Dojčenie: Americká akadémia pediatrie odporúča, aby všetky dojčené deti dostávali 400 medzinárodných jednotiek (IU) (8) perorálneho vitamínu D denne.

Starší dospelí: Schopnosť pokožky syntetizovať vitamín D s vekom klesá (9). Starší dospelí môžu tiež tráviť viac času vo vnútri.

Ľudia s podmienkami, ktoré obmedzujú vstrebávanie tukov: Vitamín D je rozpustný v tukoch, čo znamená, že príjem závisí od toho, či črevo absorbuje tuky z potravy. Podmienky, ktoré obmedzujú vstrebávanie tukov, môžu znížiť príjem vitamínu D zo stravy.

Ľudia s obezitou: Vysoká hladina telesného tuku môže obmedziť schopnosť tela absorbovať vitamín D z pokožky.

Ľudia po žalúdočnom bypasse: Táto operácia obchádza časť horného čreva, ktorá absorbuje veľké množstvo vitamínu D. Tento bypass môže spôsobiť nedostatok.

Symptómy

Väčšina ľudí (10) s nedostatkom vitamínu D nemá žiadne príznaky. Chronický nedostatok však môže spôsobiť hypokalciémiu, ochorenie z nedostatku vápnika a hyperparatyreózu, kde prištítne telieska vytvárajú hormonálnu nerovnováhu, ktorá zvyšuje hladiny vápnika v krvi.

Tieto stavy môžu viesť k sekundárnym príznakom vrátane:

  • krehkosť kostí, najmä u starších dospelých
  • osteoporóza
  • bolesť kostí
  • únava
  • svalové zášklby
  • svalová slabosť
  • myalgie alebo bolesti svalov
  • artralgie alebo stuhnutosť kĺbov

Ak nedostatok vitamínu D pretrváva dlhší čas, môže to viesť ku komplikáciám, ako sú:

  • kardiovaskulárnych stavov
  • autoimunitné problémy
  • neurologické ochorenia
  • infekcií
  • tehotenské komplikácie
  • niektoré druhy rakoviny, vrátane prsníka, prostaty a hrubého čreva

Vitamín D u dojčiat

Začiatok a detstvo je obdobím rýchleho rastu kostí. Z tohto dôvodu je nevyhnutné, aby dojčatá (11) dostávali dostatočné množstvo vitamínu D.

Chronický nedostatok vitamínu D (12) môže spôsobiť krivicu, čo je mäknutie kostného tkaniva, ktoré môže viesť k malformácii kostí a kĺbov.

Nedostatok vitamínu D má tiež súvislosť s vysokým krvným tlakom a hypertenziou u detí. Štúdia z roku 2018 (13) zistila možnú súvislosť medzi nízkou hladinou vitamínu D a stuhnutosťou arteriálnej steny u detí.

Americká akadémia alergickej astmy a imunológie (AAAAI) naznačuje súvislosť medzi nízkou expozíciou vitamínu D a zvýšeným rizikom (14) alergickej senzibilizácie.

Napríklad deti, ktoré žijú bližšie k rovníku, majú nižšiu mieru prijatia do nemocnice pre alergie a menej receptov na epinefrínové autoinjektory alebo EpiPens. Je tiež menej pravdepodobné, že budú mať alergiu na arašidy.

Vitamín D v tehotenstve

Recenzia z roku 2019 (15) naznačuje, že tehotné osoby s nedostatkom vitamínu D môžu mať väčšie riziko vzniku preeklampsie a predčasného pôrodu.

Výskumníci z prieskumnej štúdie z roku 2020 zistili (16), že môže existovať súvislosť medzi vyššími koncentráciami vitamínu D počas tehotenstva a zníženým rizikom preeklampsie a predčasného pôrodu. Výskumníci však potrebujú dobre navrhnuté klinické štúdie s doplnením vitamínu D, aby lepšie definovali asociácie.

Niektoré výskumy (17) spájajú zlý stav vitamínu D s gestačným diabetom. Liečba nedostatku vitamínu D môže tiež znížiť (18) riziko asymptomatickej bakteriálnej vaginózy u tehotných ľudí. Protichodný výskum (19) však nenašiel žiadne spojenie medzi suplementáciou vitamínu D a prevenciou bakteriálnej vaginózy.

Môže existovať súvislosť medzi dostatočným príjmom vitamínu D počas tehotenstva (20) a zníženým rizikom (21) vzniku astmy a potravinovej alergie u novorodencov. Dôkazy však nie sú definitívne a sú potrebné ďalšie štúdie.

© AUTORSKÉ PRÁVA K ČLÁNKU VYHRADENÉ. Akékoľvek kopírovanie, publikovanie alebo šírenie obsahu z týchto zdrojov je zakázané bez predchádzajúceho písomného súhlasu VIS NATURA s.r.o.

Referencie:

1. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0029646520300827
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK279023/
3. https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-Consumer/
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC6266123/
5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC7281985/
6. https://www.nhs.uk/live-well/healthy-body/how-to-get-vitamin-d-from-sunlight
7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28378273/
8. https://www.cdc.gov/breastfeeding/breastfeeding-special-circumstances/diet-and-micronutrients/vitamin-d.html
9. https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/#h6
10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK532266/
11. https://www.karger.com/Article/Fulltext/505635
12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC7335963/
13. https://journals.lww.com/jhypertension/Abstract/2018/06001/VITAMIN_D_AND_BLOOD_PRESSURE_PARAMETERS_IN.759.aspx
14. https://www.aaaai.org/conditions-and-treatments/library/allergy-library/vitamin-d-food-allergy
15. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31411387/
16. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32438283/
17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7286344/
18. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4525405/
19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6624108/
20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7461773/
21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8578786/

menu