1. Môže pomôcť znížiť stres, úzkosť a zvýšiť náladu

Ashwagandha je pravdepodobne najlepšie známa pre svoju schopnosť znižovať stres. Niekoľko kontrolovaných štúdií na ľuďoch tiež ukázalo, že môže zmierniť príznaky u ľudí so stresovými a úzkostnými poruchami (1, 2, 3).

V 60-dňovej štúdii u 64 ľudí s chronickým stresom, tí, ktorí boli v skupine s doplnkom ashwagandha, zaznamenali v priemere o 69% zníženie úzkosti a nespavosti v porovnaní s 11% v skupine s placebom (4).

V ďalšej šesťtýždňovej štúdii 88% ľudí, ktorí užívali ashwagandhu, hlásilo zníženie úzkosti v porovnaní s 50% tých, ktorí užívali placebo (5).

Vitamíny typu B sa často používajú na zníženie únavy a zvýšenie nálady. Niektoré štúdie naznačujú, že vitamíny s komplexom B môžu zdvihnúť náladu a zlepšiť vašu kognitívnu výkonnosť. 33-dňová štúdia u 215 zdravých mužov zistila, že liečba vysoko-dávkovým komplexom B a doplnkom minerálov zlepšila celkové duševné zdravie a stres a zvýšila výkonnosť pri kognitívnych testoch (6).

Ďalšia štúdia u mladých dospelých ukázala, že doplnením multivitamínu obsahujúceho vysoké hladiny vitamínov B-komplexu po dobu 90 dní sa znížil stres a duševná únava (7).

Referencie:

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23439798
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19718255
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21407960
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23439798
5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21407960
6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2885294/
7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2885294/