1. Zdravie pokožky
Antioxidanty v ňom však môžu zvýšiť obranyschopnosť pokožky pred slnečnými lúčmi UV a zlepšiť zdravie a vzhľad pokožky (1, 2).

Môže tiež znížiť výskyt starnutia pokožky. Napríklad u mnohých žien vo veku nad 50 rokov sa zlepšilo dlhodobé doplnenie nízkymi dávkami pružnosť pokožky tváre a vrásky v dôsledku poškodenia slnkom (3).

Má tiež potenciál pomôcť ľuďom s ochorením spôsobujúcim kalenie pokožky zvaným sklerodermia (4).

2. Znižuje citlivosť na slnko
Užívanie beta karoténu môže u niektorých ľudí s erytropoetickou protoporfýriou znížiť citlivosť na slnko. Môže to mať tiež účinok na ľudí s inými fotocitlivými chorobami. Preto je zvlášť prospešný pre ľudí s erytropoetickou protoporfýriou, čo je zriedkavý genetický stav spôsobujúci bolestivú citlivosť na slnko a problémy s pečeňou.

Beta karotén môže tiež znižovať účinok fototoxických liekov. Ďalší výskum (5) ukázal, že môže zabrániť poškodeniu kože a prispieť k udržaniu zdravia a vzhľadu pokožky. Je to kvôli jeho antioxidačným vlastnostiam.

3. Zníženie makulárnej degenerácie
Makulárna degenerácia súvisiaca s vekom (AMD) je ochorenie, ktoré ovplyvňuje videnie. Podľa vedcov (6) môže užívanie dávok beta karoténu v kombinácii s vitamínom Cvitamínom Ezinkom a meďou znížiť riziko pokročilej AMD o 25 percent.

4. Beta karotén je antioxidant
Beta karotén, rovnako ako všetky karotenoidy, je antioxidant. Antioxidant je látka, ktorá inhibuje oxidáciu iných molekúl; chráni telo pred voľnými radikálmi.

Voľné radikály poškodzujú bunky oxidáciou. Škody spôsobené voľnými radikálmi môžu nakoniec spôsobiť niekoľko chronických chorôb.

5. Beta karotén môže spomaliť kognitívny pokles
U mužov, ktorí užívajú doplnok výživy beta karoténu 15 alebo viac rokov, je podstatne nižšia pravdepodobnosť kognitívneho poklesu
 ako u iných mužov. Výskumníci z Harvardskej lekárskej fakulty informovali v Archives of Internal Medicine (vydanie z novembra 2007).

Vedci vysvetlili, že oxidačný stres je kľúčovým faktorom kognitívneho poklesu. Štúdie ukázali, že antioxidačné doplnky môžu pomôcť zabrániť zhoršeniu kognície.

6. Kardiovaskulárne zdravie
Užívanie stravy bohatej na beta karotén významne znižuje riziko kardiovaskulárnych chorôb. Beta karotén spolupracuje s vitamínom E na znižovaní oxidácie LDL cholesterolu, čím sa znižuje riziko aterosklerózy a srdcových chorôb.

Referencie:

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23053552
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3064048
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20516658
4. https://juniperpublishers.com/nfsij/pdf/NFSIJ.MS.ID.555716.pdf
5. http://ajcn.nutrition.org/content/96/5/1179S.long
6. https://nei.nih.gov/areds2/PatientFAQ