1. Podporuje imunitné funkcie a môže pomôcť v boji proti infekciám / nachladnutiu

Ako vysvetľuje Národný inštitút zdravia (1): „Závažný nedostatok zinku potláča imunitné funkcie a dokonca aj mierny až stredný stupeň nedostatku zinku môže zhoršiť funkciu imunity. Pomáha kontrolovať zápal a predchádzať zvýšeným zápalovým reakciám vrátane uvoľňovania cytokínov, ako aj poškodeniu tkanív.

Výskumy ukazujú, že tento esenciálny minerál môže pomôcť pri vývoji imunitných buniek a narušiť molekulárny proces, ktorý spôsobuje, že sa hlien a baktérie hromadia v nosných priechodoch.

Jedna štúdia zistila (2), že keď sa suplementy zinku podávali do 24 hodín od nástupu príznakov nachladnutia, trvanie symptómov sa výrazne znížilo v porovnaní s kontrolnou skupinou.

2. Pôsobí ako silný antioxidant

Ukázalo sa, že zinok je účinné protizápalové a antioxidačné činidlo, ktoré pomáha v boji proti oxidačnému stresu a znižuje pravdepodobnosť vzniku ochorenia. Keď vedci z Lekárskej fakulty University of Michigan študovali potenciálne prínosy doplnkov zinku u 50 dospelých, zistili, že hladiny (3) markerov oxidačného stresu boli v doplnenej skupine významne nižšie ako v skupine s placebom.

3. Môže pomôcť vyvážiť hormóny

Výhody zinku pre hormonálne zdravie a plodnosť sú spôsobené tým, že tento minerál zohráva dôležitú úlohu pri tvorbe hormónov, a to aj prirodzeným zvyšovaním hladiny testosterónu, ktorý má veľmi rozšírenú úlohu u mužov aj žien.

Tento minerál tiež ovplyvňuje ženské pohlavné hormóny a dokonca sa podieľa na tvorbe a uvoľňovaní vajíčok v rámci vaječníkov a z vaječníkov.

Je potrebný (4) na výrobu estrogénu a progesterónu u žien, obe podporujú reprodukčné zdravie. Riziko vzniku menštruácie, výkyvov nálady, skorej menopauzy a neplodnosti.

4. Pomáha udržiavať zdravie srdca podporou krvných ciev

Zinok je potrebný na udržanie zdravia buniek v kardiovaskulárnom systéme a zároveň na zníženie zápalu a oxidačného stresu. 

Zinok prospieva zdraviu srdca tým, že podporuje zdravý obeh, pretože prirodzene pomáha na vysoký krvný tlak a hladinu cholesterolu z upchatých alebo poškodených tepien.

5. Môže pomôcť zabrániť hnačke

Nedostatok zinku súvisí s chronickými tráviacimi problémami a hnačkovým ochoreniami, čo sa preukázalo v niekoľkých štúdiách. Vedci zistili, že suplementácia môže byť účinná (5) tak pri profylaxii, ako aj pri liečení akútnej hnačky.

6. Pomáha pri raste a oprave svalov

Tento konkrétny minerál hrá rozhodujúcu úlohu pri delení buniek a raste buniek, takže zinok prospieva svalovej úprave a rastu, udržiavať silu vo svalovom a kostrovom systéme.

Referencie:

1. https://ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-HealthProfessional/
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23775705
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17344507
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20446777
5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2845862/
6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2432920