1. Silný antioxidant, ktorý môže znižovať zápal

Ženšen má prospešné antioxidačné a protizápalové vlastnosti (1). Niektoré štúdie cez laboratórne skúmavky skúmali, že extrakty ženšenu a ginsenosidové zlúčeniny môžu inhibovať zápal a zvyšovať antioxidačnú kapacitu v bunkách (2, 3).

2. Mozog môže mať úžitok zo ženšenu

Ženšen by mohol pomôcť zlepšiť funkcie mozgu, ako je pamäť, správanie a nálada (4, 5). Niektoré štúdie ukazujú, že zložky ženšenu, ako sú ginsenosidy a zlúčeniny K, by mohli chrániť mozog pred poškodením spôsobeným voľnými radikálmi (6, 7, 8).

Ďalšie štúdie navyše zistili pozitívne účinky na funkciu a správanie mozgu u ľudí s Alzheimerovou chorobou (9, 1,0 ,11).

3. Môže zlepšiť erektilnú dysfunkciu

Výskum ukázal, že ženšen môže byť užitočnou alternatívou pri liečbe erektilnej dysfunkcie (ED) u mužov (12, 13).

Zdá sa, že zlúčeniny v ňom môžu chrániť pred oxidačným stresom v krvných cievach a tkanivách v penise a pomôcť obnoviť normálnu funkciu (14, 15). Štúdie navyše preukázali, že ženšen môže podporovať tvorbu oxidu dusnatého, zlúčeniny, ktorá zlepšuje svalovú relaxáciu v penise a zvyšuje krvný obeh (16, 17).

4. Môže zvýšiť imunitný systém

Ženšen môže posilniť imunitný systém. Niektoré štúdie skúmajúce jeho účinky na imunitný systém sa zameriavajú na pacientov s rakovinou podstupujúcich chirurgický zákrok alebo chemoterapiu. Jedna štúdia sledovala 39 ľudí, ktorí sa zotavovali z chirurgického zákroku na rakovinu žalúdka a liečili ich 5 400 mg ženšenu denne po dobu dvoch rokov.

Je zaujímavé, že títo ľudia mali významné zlepšenie v imunitných funkciách a nižšie opakovanie symptómov (18).

5. Môže mať potenciálne výhody proti rakovine

Ženšen môže byť nápomocný pri znižovaní rizika určitých druhov rakoviny (19). Ukázalo sa, že ginsenosidy v tejto bylinke pomáhajú znižovať zápal a poskytujú antioxidačnú ochranu (2021). Z prehľadu niekoľkých štúdií vyplynulo, že ľudia, ktorí užívajú ženšen, môžu mať o 16% nižšie riziko vzniku rakoviny (22).

6. Môže bojovať proti únave a zvyšovať energetickú úroveň

Ukázalo sa, že ženšen pomáha bojovať proti únave a podporuje energiu. Rôzne štúdie spájali niektoré zložky ženšenu, ako sú polysacharidy a oligopeptidy, s nižším oxidačným stresom a vyššou produkciou energie v bunkách, čo by mohlo pomôcť bojovať s únavou (23, 24, 25).

Jedna štvortýždňová štúdia skúmala účinky podania 1 alebo 2 gramov ženšenu Panax alebo placeba 90 ľuďom s chronickou únavou.

U tých, ktorí dostali ženšen Panax, došlo k menšej fyzickej a psychickej únave, ako aj k zníženiu oxidačného stresu, ako u tých, ktoré užívali placebo (26).

7. Môže znížiť hladinu cukru v krvi

Zdá sa, že ženšen je prospešný pri kontrole hladiny glukózy v krvi u ľudí s diabetom aj bez neho (2728).

Ukázalo sa, že americký a ázijský ženšen zlepšuje funkciu pankreatických buniek, zvyšuje produkciu inzulínu a zvyšuje príjem krvného cukru v tkanivách (29).

Štúdie navyše ukazujú, že ženšenové výťažky pomáhajú tým, že poskytujú antioxidačnú ochranu, ktorá redukuje voľné radikály v bunkách s diabetom (30).

Referencie:

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23356855
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21455094
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23506615
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21154383
5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23560064
6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17265697
7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24666107
8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27801453
9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23717092
10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22780999
11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18684311
12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16855773
13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12394711
14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24458001
15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18754850
16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18754850
17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15005641
18. https://koreamed.org/SearchBasic.php?RID=0037JKSS/1998.54.6.854&DT=1
19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26850342
20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25347695
21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27616903
22. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27616903
23. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27983571
24. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20580802
25. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23963977
26. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23613825/
27. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18955300/
28. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25265315
29. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18955300/
30. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18955300/