Ľudské telo produkuje vitamín D ako reakciu na slnečné žiarenie. Každá osoba môže tiež zvýšiť príjem vitamínu D prostredníctvom určitých potravín alebo doplnkov.

Vitamín D je nevyhnutný z niekoľkých dôvodov, vrátane udržiavania zdravých kostí a zubov. Môže tiež chrániť pred celým radom ochorení a zdravotných problémov, ako je diabetes 1. typu.

Nedávny výskum odhaľuje nové výhody

Vitamín D je v súčasnosti horúcou témou, pričom množstvo štúdií potvrdzuje jeho prínos pre rôzne závažné stavy. Slnečné svetlo je najlepším zdrojom vitamínu D ak ste v tropických oblastiach a máte čo najmenej oblečenia, ale v zimných mesiacoch Národný zdravotný ústav (NIH) odporúča (11) zvyšovať hladiny vitamínu D.

Čo robí vitamín D?

Vedci vedia, že vitamín D je nevyhnutný pre mnoho aspektov udržiavania dobrého zdravia a že nedostatok je spojený s problémami pre fyzické aj duševné zdravie.

Najdôležitejšie je, že vitamín D pomáha regulovať hladinu vápnika (12) v našom tele, posilňuje naše kosti a bráni stavom oslabenia kostí, ako je napríklad osteoporóza.

Štúdie tiež čoraz viac naznačujú, že vitamín D môže mať ochranné výhody pred zlyhaním srdca, cukrovkou, rakovinou, infekciami dýchacích ciest, auto-imunitným ochorením a dokonca aj vypadávaním vlasov.

Prekvapivo veľké množstvo ľudí má nedostatočné hladiny vitamínu D. Napríklad podľa jednej štúdie má viac ako 40 percent dospelých v Európe a Spojených štátoch nedostatok vitamínu D. Vzhľadom na jeho prevalenciu je dôležité určiť, aké dôsledky môže mať táto epidémia na verejné zdravie.

Príznaky nedostatku vitamínu D (13) sa medzi jednotlivcami môžu líšiť, ale zvyčajne zahŕňajú bolesť kĺbov, svalov alebo kostí; únava; problémy s dýchaním; a porucha s nízkou náladou alebo sezónna afektívna porucha (SAD).

Vitamín D má v tele viaceré úlohy. Pomáha pri:

  • Podpora zdravých kostí a zubov.
  • Podpora zdravia imunitného systému, mozgu a nervového systému.
  • Regulácia hladiny inzulínu a podpora riadenia cukrovky.
  • Podporuje funkciu pľúc a kardiovaskulárne zdravie.
  • Ovplyvňovanie expresie génov zapojených do vývoja rakoviny.

1. Zdravé kosti

Vitamín D hrá dôležitú úlohu (1) pri regulácii vápnika a udržiavaní hladín fosforu v krvi. Tieto faktory sú nevyhnutné na udržanie zdravých kostí. Ľudia potrebujú vitamín D, aby mohli črevá stimulovať a absorbovať vápnik, ktorý by inak vylučovali obličky.

Nedostatok vitamínu D u detí môže spôsobiť krivicu vzhľadom na zmäkčenie kostí.

Podobne sa u dospelých prejavuje nedostatok vitamínu D ako osteomalácia (2) alebo zjemnenie kostí. Osteomalácia vedie k zlej hustote kostí a svalovej slabosti.

Nedostatok vitamínu D sa môže prejaviť aj ako osteoporóza, pri ktorej viac ako 53 miliónov ľudí (3) v Spojených štátoch buď vyhľadá liečbu, alebo čelí zvýšenému riziku zlomenín.

2. Znížuje riziko chrípky

Z preskúmania existujúceho výskumu v roku 2018 (4) vyplýva, že niektoré štúdie zistili, že vitamín D má ochranný účinok proti vírusu chrípky.

3. Zdravé dojčatá

Nedostatok vitamínu D má súvislosť s vysokým krvným tlakom u detí. Jedna štúdia z roku 2018 (5) zistila možnú súvislosť medzi nízkou hladinou vitamínu D a stuhnutosťou v arteriálnych stenách u detí.

Americká akadémia alergií na astmu a imunológiu (AAAAI) naznačuje, že dôkazy poukazujú na súvislosť medzi nízkou expozíciou vitamínu D a zvýšeným rizikom alergickej senzibilizácie (6).

Príkladom toho sú deti, ktoré žijú bližšie k rovníku ktoré majú nižšiu mieru prijatia do nemocnice na alergie. Majú tiež menšiu pravdepodobnosť alergie na arašidy.

AAAAI tiež zdôrazňuje austrálsku štúdiu príjmu vajec (7). Vajcia sú častým zdrojom vitamínu D. Deti, ktoré začali jesť vajcia po 6 mesiacoch, mali vyššiu pravdepodobnosť vzniku alergií na jedlo ako deti, ktoré začali vo veku 4 - 6 mesiacov.

Ďalej môže vitamín D zosilňovať protizápalové účinky glukokortikoidov. Vďaka tejto výhode je potenciálne užitočná ako podporná terapia (8) u ľudí s astmou rezistentnou na steroidy.

4. Zdravé tehotenstvo

Prehľad z roku 2019 (9) naznačuje, že tehotné ženy s nedostatkom vitamínu D môžu mať väčšie riziko vzniku preeklampsie a predčasného pôrodu.

Lekári tiež spájajú zlý stav vitamínu D s tehotenskou cukrovkou a bakteriálnou vaginózou u tehotných žien.

Je tiež dôležité poznamenať, že v štúdii z roku 2013 (10) vedci spájali vysoké hladiny vitamínu D počas tehotenstva so zvýšeným rizikom potravinovej alergie u dieťaťa počas prvých 2 rokov života.

5. Alzheimerova choroba

Systematický prehľad výskumníkov z Austrálie sa nedávno pokúsil urovnať diskusiu o schopnosti vitamínu D chrániť pred Alzheimerovou chorobou. Systematický prehľad analyzoval viac ako 70 štúdií.

Je zaujímavé, že autori naznačili, že na základe ich systematického preskúmania môže existovať súvislosť medzi vystavením slnečnému ultrafialovému žiareniu a ochranou pred roztrúsenou sklerózou, Parkinsonovou chorobou a Alzheimerovou chorobou.

Autori tvrdia, že na potvrdenie týchto väzieb a identifikáciu mechanizmu budú potrebné ešte ďalšie štúdie.

6. Zdravie srdca

Stále viac štúdií zistilo nedostatok vitamínu D ako rizikový faktor pre kardiovaskulárne problémy, ako sú srdcové infarkty, kongestívne zlyhanie srdca, mozgové mŕtvice a ďalšie stavy spojené s kardiovaskulárnymi chorobami, ako je vysoký krvný tlak a diabete.

Ak nemáte dostatok vitamínu D zo slnečného žiarenia alebo minimálne 600 IU (14) z doplnkov stravy a jedla, môžete zvýšiť riziko vzniku vysokého krvného tlaku, popisuje jedna štúdia (15) v časopise Journal of Clinical Investigation.

Príznaky nedostatku vitamínu D môžu zahŕňať:

  • Pravidelná choroba alebo infekcia.
  • Únava.
  • Bolesť kostí a chrbta.
  • Slabá nálada.
  • Zhoršené hojenie rán.
  • Strata vlasov.
  • Bolesť svalov.

Ak nedostatok vitamínu D pretrváva dlhšiu dobu, môže to mať za následok komplikácie, ako napríklad:

  • Kardiovaskulárne stavy.
  • Autoimunitné problémy.
  • Neurologické choroby.
  • Infekcie.
  • Tehotenské komplikácie.
  • Niektoré druhy rakoviny, najmä prsníka, prostaty a hrubého čreva.

Referencie:

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK279023/
2. https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-Consumer/#h3
3. https://www.bones.nih.gov/health-info/bone/osteoporosis/overview
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6121423/
5. https://journals.lww.com/jhypertension/Abstract/2018/06001/VITAMIN_D_AND_BLOOD_PRESSURE_PARAMETERS_IN.759.aspx
6. https://www.aaaai.org/conditions-and-treatments/library/allergy-library/vitamin-d-food-allergy
7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20920771
8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25985947
9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31411387
10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23253182
11. https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/
12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5068478/
13. https://www.aafp.org/afp/2009/1015/p841.html
14. https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/
15. https://misuse.ncbi.nlm.nih.gov/error/abuse.shtml
16. https://jamanetwork.com/journals/jamacardiology/fullarticle/2735646