V dnešnom svete sú sociálne médiá ústredným bodom nášho života. Pomáhajú nám zostať v kontakte s našimi priateľmi, propagovať našu prácu a sledovať najnovšie správy. Ako tieto siete ovplyvňujú naše duševné a fyzické zdravie? Je čas dať si prestávku od toho, aby ste boli stále online?

V dnešnej dobe máme na výber z mnohých sociálnych sietí a zdá sa, že možnosti sa neustále rozširujú.

Mnoho ľudí má v skutočnosti viac účtov, ktoré môžu používať na rôzne účely.

Ja používam jednu platformu na komunikáciu s priateľmi a rodinou a druhú na to, aby som držal krok s najnovším vývojom, technológiami a výskumu.

Niekedy sa však vkradne pocit hrôzy: čo keď strácam príliš veľa času čítaním správ namiesto toho, aby som ich skutočne písal? Čo ak moji priatelia z Facebooku robia viac so svojimi životmi?

Keď tieto myšlienky udrú, mám pocit, akoby boli sociálne médiá akousi čiernou dierou, ktorá vysáva čas aj duševnú a emočnú energiu. Bolo by lepšie, keby som sa častejšie „odpájal“?

A zdá sa, že nie som jediný, kto má tieto obavy. Pri rozhovore so svojimi kolegami v kancelárii som sa dozvedel, že podobný pocit nepokoja v súvislosti so sociálnymi médiami bol spoločným menovateľom.

„Berie ma to stále “hlásil jeden kolega a niekoľko ďalších tvrdilo, že sú znepokojení „čiernou dierou“ sociálnych sietí. “ Rovnako aj kolegovia, ktorí sa už rozlúčili so sociálnymi sieťami, si z celého srdca stále stoja za svojim rozhodnutím a nepoužívajú ich.

Za posledných pár rokov veľa ľudí - najmä z mladších generácií (1) - opúšťalo webové stránky sociálnych sietí.

Virálne rozhovory tých, ktorí opustili sociálne médiá na mesiac alebo viac - napríklad tento - naznačujú, že správny detox im pomohol k väčšej uvoľnenosti, sústredenosti a produktivite. Podporuje však vedecký výskum tieto anekdotické závery?

Varovanie spojlera: áno. A tu je to, čo sa hovorí.

1. Sociálne médiá môžu mať vplyv na duševné zdravie

Mnoho štúdií spájalo používanie sociálnych médií so zvýšenou úrovňou depresie, úzkosti a izolácie.

Výskum odhalil, že rovnako mladším ako aj starším používateľom hrozí nebezpečenstvo "zlomenia" pod tlakom nedosiahnuteľných štandardov krásy a úspechu, ktoré sú často spojené s fungovaním webových stránok sociálnych sietí.

Štúdia (2) zverejnená minulý mesiac zistila, že medzi deťmi vo veku 10 rokov, ktoré sú aktívne na internete, môžu účty sociálnych médií „mať [negatívny] vplyv na pohodu neskôr v dospievaní a možno aj v dospelosti“, vysvetľujú autori (3).

Podľa výsledkov rozsiahlej štúdie uskutočnenej v roku 2016 sociálne médiá medzi mladými dospelými používateľmi výrazne zvyšujú výskyt úzkosti a depresie.

Vedci v skutočnosti videli, že používatelia, ktorí si často kontrolovali svoje účty, majú viac ako dvojnásobne vyššie riziko depresie ako ich rovesníci orientovaní menej na sociálne médiá.

Čiastočne to môže byť spôsobené tým, že sociálne siete vytvárajú umelú potrebu byť k dispozícii nepretržite 24/7 (4), aby mohli okamžite reagovať na správy a reakcie emodži ikon. Ale tento postoj vytvára zbytočné množstvo nenápadného stresu, ktorý si vyberá svoju daň na našej emočnej pohode.

Aj napriek skutočnosti, že tieto platformy majú zvýšiť náš pocit spojenia s ostatnými ľuďmi, výskum zistil, že majú v skutočnosti opačný efekt: robia dedikovaných používateľov osamelejšími a izolovanejšími.

To by nás však nemalo prekvapiť. Hyperkonektivita sa odohráva na povrchovej úrovni a vylučuje všetky ďalšie prvky, vďaka ktorým je komunikácia hodnotnejšia a psychologicky konštruktívnejšia.

Medzi také prvky patrí očný kontakt, reč tela, možnosť načúvať zmenám tónu hlasu nášho partnera alebo možnosť fyzického dotyku.

2. Interakcie online môžu poškodiť vzťahy

Webové stránky sociálnych médií môžu tiež podporovať osamelosť poškodením kvality vzťahov priamym a nepriamym spôsobom.

Po prvé, môžete ovládať iba toľko, čo sa týka toho, čo o vás zdieľajú vaši priatelia (alebo akože „priatelia“) na svojich účtoch na sociálnych sieťach.

Možno si nový známy myslí, že je zábavné napríklad verejne zdieľať nelichotivú fotografiu vás dvoch v bare po práci.

Takéto situácie môžu v najlepšom prípade spôsobiť rozpaky, ale štúdia (5) publikovaná v časopise Computers in Human Behavior naznačuje, že tieto okamihy môžu často nenapraviteľným spôsobom poškodiť vzťahy.

„Zistili sme,“ vysvetľuje (6) spoluautorka štúdie Yvette Wohn, „že ľudia, ktorí sa pokúsili odstrániť alebo ospravedlniť trápny obsah, skutočne zažili pokles ich vzťahu s človekom, ktorý publikoval príspevok.“

„Môže byť dôležité, aby ľudia vedeli, že pokus o zapojenie sa do riadenia impresií môže byť tiež na úkor osobného vzťahu,“ dodáva.

Veci, ktoré zverejňujeme na našich osobných stránkach, však môžu mať aj neželané následky. Vyhodené komentáre, odkazy a citáty zdieľané mimo kontextu alebo nesprávne vtipy môžu byť v médiu, ktoré podporuje rýchle zdieľanie a rýchle čítanie, dvojnásobne škodlivé.

„Sociálne médiá sú okamžité, v niektorých prípadoch môžu osloviť milióny ľudí naraz a môžu dokonca podnecovať správanie. Často ani nevieme, kto si ich nakoniec môže prečítať a aký to bude mať na nich vplyv, “varuje Nels Oscar, ktorý uskutočnil štúdiu o tom, ako webové stránky sociálnych sietí udržiavajú stereotypy.

Jeho výskum sa zameral na to, aké druhy názorov na Alzheimerovu chorobu zdieľali sociálne médiá, a zistenia boli šokujúce (7). Štúdia zistila, že „21,13 percent všetkých tweetov [...] používalo kľúčové slová súvisiace s [Alzheimerovou chorobou] stigmatizujúcim spôsobom.“

„Mnoho ľudí nechápe pri používaní sociálnych médií to, že ich zámer je často irelevantný. Všetci ľudia nakoniec vidia komentár bez akýchkoľvek ďalších súvislostí a musia sa vyrovnať s bolesťou, ktorú môže spôsobiť. “

--Nels Oscar

3. Sociálne médiá môžu podnecovať nebezpečné správanie

Ďalším dôvodom, prečo si dávať pozor na to, koľko času trávime v sieťach sociálnych médií, je skutočnosť, že sú navrhnuté tak, aby sme sa vracali po ďalšie.

Minulý rok sa vedci v Spojených štátoch a Holandsku zamerali na to, do akej miery sme pripravení okamžite reagovať - aj na jednoduché vizuálne podnety týkajúce sa - sociálnych médií.

Zistili (8), že už len pri zobrazení loga Facebook, ľudia chcú ísť na webovú stránku a pozrieť si svoj informačný kanál. Inými slovami, naučili sme sa iba automaticky klikať, akoby na príkaz, bez toho, aby sme o tom príliš premýšľali.

Ďalšia skupina experimentov, ktorá sa uskutočnila o niekoľko rokov skôr, dospela k ešte znepokojivejšiemu záveru: že povrchný spôsob, akým nás sociálne médiá učia zapojiť sa do sveta, v skutočnosti podporuje iracionálne správanie (9).

Vincent F. Hendricks z Kodanskej univerzity a Pelle Hansen z Roskilde University - obaja v Dánsku - vysvetľujú:

„S príchodom moderných informačných technológií vychádzame skôr z agregovaných verejných signálov, ako sú lajky, hlasy za hlasovanie alebo retweety na platformách sociálnych médií, ako sú Facebook a Twitter, než aby sme si našli čas na zamyslenie a zváženie, s možnými dôsledkami pre demokraciu. “

Starostlivo „upravený“ aspekt toho, čo vidíme na sociálnych sieťach, nás tiež môže viesť k prijímaniu škodlivých rozhodnutí bez toho, aby sme si uvedomovali, aké nebezpečné môžu byť v skutočnosti.

Jedna štúdia (10) z University of Houston v Texase skúmala, ako a prečo vysokoškolskí študenti prepadajú nadmernému pitiu potom, čo nesprávne prečítali príspevky, ktoré zdieľajú ich priatelia online.

„Ťažší konzumenti alkoholu majú tendenciu preceňovať, koľko toho ostatní pijú, a majú tendenciu si myslieť, že pijú menej, ako je bežné,“ poznamenáva spoluautorka štúdie Nguyen Steers.

Ale dodáva: „Ak sú alkoholici konfrontovaní s tým, čo je v skutočnosti normálne, sú obvykle prekvapení, keď si uvedomia, že pijú nad normu.“

4. Naše fyzické zdravie je ohrozené

Príliš aktívna prítomnosť v sociálnych sieťach môže zanechať stopy nielen na našom duševnom zdraví, ako sme poznamenali vyššie, ale aj na našom fyzickom zdraví - najmä zmenou našich spánkových vzorcov.

Štúdia (11) dospelých z USA vo veku 19–32 rokov z roku 2014 zistila, že účastníci kontrolovali svoje preferované účty sociálnych médií v priemere viac ako hodinu denne a asi 30-krát týždenne.

A 57 percent z týchto používateľov uviedlo poruchy spánku.

Vedci naznačujú, že dôvod, prečo môžu používatelia sociálnych médií zažiť zlý spánok, môže zahŕňať:

  • skutočnosť, že sa cítia nútení byť aktívni na týchto webových stránkach po celú dobu, vrátane neskorej noci
  • možnosť, že použitie sociálnych médií „môže podporovať emocionálne, kognitívne a / alebo fyziologické vzrušenie“
  • skutočnosť, že vystavenie jasným obrazovkám pred spaním bolo spojené s narušeným spánkom

Výskum (12) publikovaný v časopise Acta Paediatrica hovorí, že to isté platí pre mladších používateľov vo veku 11–20 rokov. Z 5242 účastníkov štúdie až 73,4 percenta uviedlo, že používalo sociálne médiá najmenej 1 hodinu každý deň, a 63,6 percent uviedlo nedostatočný alebo zlý spánok.

„Dopad sociálnych médií na spánkové vzorce,“ hovorí (13) hlavný autor Dr. Jean-Philippe Chaput, „je téma veľkého záujmu vzhľadom na dobre známe nepriaznivé účinky nedostatku spánku na zdravie.“

5. Sociálne médiá znižujú produktivitu

A nakoniec - ale nie menej dôležité - vedci dokázali, že náš záväzok k platformám sociálnych médií môže komplexne negatívne ovplyvniť náš záväzok k vlastnému tvorivému a profesionálnemu životu.

Štúdia (14) publikovaná minulý rok v časopise Journal of Applied Social Psychology naznačuje, že trávime na sociálnych sieťach oveľa viac času, ako si myslíme, že trávime, a tak strácame jeden z našich najcennejších zdrojov: čas.

„Našli sme dôkazy,“ píšu autori, „že podnety súvisiace s internetom a facebookom môžu skresliť vnímanie času vďaka mechanizmom spojeným s pozornosťou a vzrušením.“

Správy naznačujú, že aj keď sme v práci, stále podliehame potrebe skontrolovať najnovšie „lajky“ a komentáre, hoci vieme, že to nemusíme.

Jeden súbor údajov zistil, že zamestnanci strávia v priemere 2,35 hodiny denne prístupom k svojim účtom sociálnych médií na pracovisku. Niet divu, že je pre nás niekedy ťažké dodržať termíny, ak máme svrbenie počítať svoje „lajky“ znova.

Sociálne médiá vychovali aj šelmu s mnohými hlavami: multitasking. Takéto platformy nás povzbudzujú k neustálemu prepínaniu medzi úlohami alebo k pokusu o vykonávanie viacerých úloh súčasne - napríklad počúvanie nového videa nášho priateľa a zároveň čítanie komentárov k uvedenému videu a možno aj odpoveď na niektoré z nich.

Výskum však ukazuje (15), že keď robíme viac úloh naraz, jednoducho stratíme schopnosť sústrediť sa na jednu úlohu. Preto by sme mohli zistiť, že čítanie článku alebo blogového príspevku na jedno posedenie je ťažké a posedenie s 200-stranovou knihou môže byť takmer nemožné.

Pokiaľ ste si teda úspešne prečítali celý tento článok a týkali sa vás niektoré z vyššie uvedených bodov, môže byť načase zvážiť detox od sociálnych sietí.

Odstráňte svoje sociálne aplikácie alebo si do prehliadača nainštalujte miniaplikáciu blokujúcu sociálne médiá a uvidíte, ako sa budete cítiť po niekoľkých dňoch - či týždňoch alebo dokonca mesiacoch - bez toho, aby vás to rušilo.

Referencie:

1. https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/news/facebook-quit-young-people-social-media-snapchat-instagram-emarketer-a8206486.html
2. https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-018-5220-4
3. https://www.eurekalert.org/pub_releases/2018-03/bc-smu031418.php
4. https://www.eurekalert.org/pub_releases/2015-09/bps-ptb090815.php
5. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563215302922
6. https://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-02/njio-smf021616.php
7. https://academic.oup.com/psychsocgerontology/article/72/5/742/3059641
8. https://www.liebertpub.com/doi/10.1089/cyber.2016.0530
9. https://www.eurekalert.org/pub_releases/2014-02/uoc-smh022814.php
10. https://www.eurekalert.org/pub_releases/2017-10/uoh-rer101017.php
11. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0091743516000025
12. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/apa.14210
13. https://www.eurekalert.org/pub_releases/2018-01/w-smu012218.php
14. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jasp.12429
15. https://steinhardt.nyu.edu/appsych/opus/issues/2010/fall/On_Social_Network_Use_and_Attention