Zdravie iba z prírodných zdrojov!

Žiadne produkty v košíku.

Zdravie iba z prírodných zdrojov!

Môže nadmerný čas pred obrazovkou spôsobiť „digitálnu demenciu“?

11.02.2024

Ako sa posúvame ďalej a ďalej do digitálneho veku, je dôležité si uvedomiť, ako technológia, ktorú používame, ovplyvňuje naše duševné zdravie a kognitívne funkcie.

Demencia je zastrešujúci pojem, ktorý opisuje pokles schopnosti myslieť a ovplyvňuje pamäť, jazyk a uvažovanie v dôsledku zmien v mozgu.

Príznaky demencie sa pohybujú od miernych až po ťažké a môžu mať významný vplyv na fungovanie a kvalitu života.

Niektorí odborníci používajú termín „digitálna demencia“ na opis kognitívnych zmien spojených s nadmerným využívaním technológií. Hoci digitálna demencia nie je skutočným stavom, výskum naznačuje, že nadmerné používanie technológií môže viesť k zmenám podobným demencii a možno dokonca zvýšiť riziko demencie.

Je „digitálna demencia“ skutočným stavom?

Digitálna demencia, termín, ktorý vytvoril nemecký neurológ a psychiater Manfred Spitzer (1) v roku 2012, popisuje zmeny v kognícii v dôsledku nadmerného používania technológií.

Hoci digitálna demencia (2) nie je skutočným diagnostikovaným zdravotným stavom, teória, že nadmerné používanie technológie negatívne ovplyvňuje kogníciu, môže mať vedecké opodstatnenie. V skutočnosti niekoľko štúdií zistilo súvislosť medzi používaním internetu, „časom stráveným pred obrazovkou“ a kognitívnymi zmenami.

Jedna štúdia z 2022 (3) skúmala vplyv sedavého správania, vrátane používania počítača a sledovania televízie, na celkové riziko demencie.

Podľa výsledkov viac času stráveného kognitívne pasívnym správaním - ako je sledovanie televízie - viedlo k zvýšenému riziku demencie, bez ohľadu na úroveň fyzickej aktivity. Avšak kognitívne aktívne pasívne aktivity - ako napríklad používanie počítača - boli spojené s nižším rizikom demencie.

V ďalšej recenzii z roku 2023 (4) výskumníci našli dôkazy, že nadmerné používanie obrazovky negatívne ovplyvňuje výkonné fungovanie a pracovnú pamäť, okrem iných zmien, u detí aj tínedžerov.

Ďalšia veľká štúdia (5) publikovaná v roku 2023 analyzovala vzťah medzi sedavými aktivitami na obrazovke a rizikom demencie u viac ako 462 000 účastníkov. V tejto štúdii výskumníci hodnotili používanie počítača aj sledovanie televízie.

Výsledky štúdie zistili, že viac ako 4 hodiny času pred obrazovkou denne bolo u účastníkov spojené so zvýšeným rizikom vaskulárnej demencie, Alzheimerovej choroby a demencie. Navyše vyššie úrovne denného času stráveného pred obrazovkou súviseli aj s fyzickými zmenami v určitých oblastiach mozgu.

Príznaky digitálnej demencie

Digitálna demencia nie je diagnostikovateľný stav, takže je ťažké presne povedať, aké sú príznaky. Ako však naznačuje názov, niektoré príznaky môžu byť podobné príznakom demencie, ako napríklad:

  • problémy s krátkodobou pamäťou
  • ľahko stratiť alebo zabudnúť veci
  • sú problémy so zapamätaním slov
  • problémy s multitaskingom

Podobne ako pri demencii, aj digitálna demencia môže spôsobiť zmeny v komunikácii, zameraní, uvažovaní a podobne. Tiež nie je nezvyčajné, že nadmerný čas strávený pred obrazovkou (6) vedie k zmenám spánku a nálady, čo má tiež významný vplyv na funkciu mozgu.

Ako predchádzate digitálnej demencii?

Technológia nám umožnila urobiť obrovské pokroky v spoločnosti - od spájania nás s ľuďmi na celom svete až po zlepšenie efektivity v našich triedach, nemocniciach a ďalšie.

Nedá sa však poprieť, že nadmerné používanie technológií má negatívny vplyv na náš mozog. S výskumom (7), ktorý naznačuje, že tínedžeri trávia na svojich telefónoch približne 6 hodín denne, je jasné, že kľúčom v boji proti digitálnej demencii je striedmosť.

Tu je niekoľko krokov, ktorými sa môžete odtrhnúť od obrazovky a kompenzovať negatívny vplyv nadmerného používania technológie:

  • Obmedzenie upozornení z telefónu: Jedným zo spôsobov, ako sa vyhnúť neustálemu pobytu na telefóne alebo pred obrazovkou, je obmedziť počet prijímaných upozornení. Ak určité upozornenie nie sú naliehavé, zvážte ich umlčanie – alebo sa ich úplne zbavte.
  • Obmedzte čas pasívneho média: Môže to vyzerať inak v závislosti od toho, ako trávite čas. Existujú aplikácie, ktoré môžu obmedziť nadmerný čas pred obrazovkou. Alebo môžete skombinovať čas strávený sledovaním vašej obľúbenej relácie s používaním stacionárneho bicykla alebo sady malých závaží.
  • Nájdite si iné veci, na ktoré by ste sa mali zamerať: Všetci sme vinní z toho, že keď sa nudíme, siahame po telefóne alebo diaľkovom ovládači, ale kedy ste naposledy čítali knihu alebo šli na prechádzku? Aj keď si tieto činnosti môžu vyžadovať viac úsilia, pripravte sa na úspech tým, že budete mať po ruke dobrú knihu alebo už vybratú zábavnú činnosť.
  • Vyhraďte si čas na oddych a pripojenie: Zníženie času stráveného pred obrazovkou neznamená, že sa ho úplne zbavíte. Zvážte, či si každý deň vyhradíte čas na rolovanie, hranie videohier alebo sledovanie televízie. Pomôcť môže nastavenie časovača.

A ak ste rodič, ktorý hľadá spôsoby, ako skrátiť čas strávený pred obrazovkou vášho dieťaťa, začnite rozhovorom o tom, prečo je toto moderovanie dôležité. Vysvetlite, že sa tiež snažíte obmedziť čas strávený pred obrazovkou a precvičujte si sledovanie a vykonávanie zmien spoločne ako rodina.

Niekoľko veľkých štúdií ukázalo, že nadmerný čas strávený pred obrazovkou môže mať mimoriadne negatívne účinky na kogníciu, najmä u detí. A hoci neexistuje žiadna oficiálna diagnóza digitálnej demencie, výskum ukazuje silnú súvislosť medzi nadmerným využívaním technológií, príznakmi a rizikom demencie.

Či už hľadáte spôsoby, ako si skrátiť čas strávený pred obrazovkou, alebo máte záujem o zmeny ako rodina, aj tie najmenšie zmeny môžu mať obrovský prínos pre vaše zdravie.

 

© AUTORSKÉ PRÁVA K ČLÁNKU VYHRADENÉ. Akékoľvek kopírovanie, publikovanie alebo šírenie obsahu z týchto zdrojov je zakázané bez predchádzajúceho písomného súhlasu VIS NATURA s.r.o.

 

Referencie:

1. https://cognitive-remediation-journal.com/pdfs/crj/2014/02/04.pdf
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5855412/
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9436362/
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10353947/
5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10621115/
6. https://nida.nih.gov/sites/default/files/NIDA_YR18_INS3_ACTION_StuMag_2pg_508.pdf
7. https://www.imrpress.com/journal/JIN/21/1/10.31083/j.jin2101028

menu