Zdravie iba z prírodných zdrojov!

Žiadne produkty v košíku.

Zdravie iba z prírodných zdrojov!

Ako bojovať proti problémom s pokožkou a vlasmi? 2/2

22.11.2020

Zatiaľ čo vonkajší a vnútorný faktor ohrozuje zdravie pokožky a vlasov, strava bohatá na vitamíny a minerály môže pomôcť transformovať a posilniť mechanizmy tela zvnútra v boji proti týmto stresorom. Ponorte sa do toho a spoznajte živiny, ktoré by si mali ľudia zásobovať, keď ich dennodenne obklopujú škodlivé faktory životného prostredia.

1. Biotín

Biotín, tiež známy ako vitamín H (pre vlasy a pokožku) alebo vitamín B7, je vo vode rozpustná živina, ktorá pôsobí ako kofaktor pri metabolizme uhľohydrátov, tukov a bielkovín. Hrá dôležitú úlohu pri syntéze bielkovín, najmä keratínu, a preto je nevyhnutný pre zdravý rast nechtov a vlasov. Štúdie ukazujú, že zlý rast vlasov a nechtov v dôsledku základných patologických stavov, ukázal zlepšenie po podaní biotínu (5). Napriek tomu má dermatologické následky, ako sú rednutie vlasov, lámanie nechtov a kožné vyrážky v dôsledku neobvyklého rozloženia tuku na tvári.

2. Vitamín B-komplex

Zatiaľ čo všetky vitamíny B majú ohromné ​​výhody pre naše zdravie, vitamín B3, vitamín B6 a vitamín B12 hrajú dôležitú úlohu v dermatologickom zdraví.

Vitamín B3, tiež známy ako niacín, je základná živina, čo znamená, že je nevyhnutný pre normálne fungovanie tela a telo si ho nemôže syntetizovať. „Aktívna“ forma niacínu pôsobí ako koenzým viac ako 400 enzýmov a katalyzuje reakcie v tele (6). Príjem niacínu v strave môže pomôcť vyrovnať sa s mnohými problémami s pokožkou a vlasmi vrátane straty vlhkosti, starnutia a pigmentácie.

Vitamín B9 (tiež známy ako folát) a vitamín B12 (tiež nazývaný kobalamín) pôsobia synergicky a prispievajú k vývoju nových buniek účasťou na syntéze nukleových kyselín. Štúdia o pevnosti pokožky uviedla, že topická aplikácia folátu zvýšila pevnosť zrelej pokožky zlepšením hustoty kolagénu (7). Nadbytok alebo nedostatok kobalamínu sa prejavuje v pokožke hyperpigmentáciou, nedokonalosťou vlasov a nechtov (8).

3. Antioxidanty

Voľné radikály sa zachytávajú v bunkách a tkanivách, čím poškodzujú telo. Vznikajú v dôsledku normálneho metabolizmu, ako aj v dôsledku vonkajších faktorov prostredia. Antioxidanty pôsobia proti voľným radikálom a zabraňujú poškodeniu tela. Vitamín A, C a E sú silné antioxidanty a je možné ich získať z bežne dostupných stravovacích zdrojov.

Vitamín C je najdôležitejší vo vode rozpustný antioxidant. Je to základná živina, ktorá sa chová ako kofaktor pre chemické reakcie, ktoré stabilizujú kolagén. Okrem toho zvyšuje absorpciu železa a biologickú dostupnosť selénu. Bežné výsledky nedostatku vitamínu C, vrátane keratózy a zväčšených vlasových folikulov, možno pripísať zhoršenej syntéze kolagénu.

Vitamín E pracuje v synergii s vitamínom C. Zabraňuje zosieťovaniu kolagénu, skráteniu a zahusteniu kolagénových vlákien a peroxidácii lipidov, oxidačnej degradácii lipidov v bunkovej membráne. Obe tieto reakcie voľných radikálov spôsobujú rozsiahle poškodenie buniek a súvisia so starnutím pokožky (9).

Vitamín A je rozhodujúci pre premenu buniek, kedy naše telo vylučuje odumreté bunky a nahradzuje ich novými, mladšími bunkami, čím znižuje jej suchosť. Štúdie tiež poukazujú na súvislosť medzi betakaroténom, prekurzorom vitamínu A nachádzajúcim sa v rastlinách, s prevenciou úpalu, ktorá naznačuje, že karotenoidy posilňujú základnú ochranu pokožky pred UV žiarením. Vitamín A tiež pomáha pri hojení jaziev a pri liečbe viditeľných známok starnutia. Môže tiež pomôcť hydratovať a regenerovať rast tenkých, lámavých nechtov a zabrániť lámaniu vlasov.

4. Vitamín D

Okrem toho, že hrá dôležitú úlohu pri udržiavaní hladiny vápnika v tele, zohráva vitamín D aj ústrednú úlohu v zdraví pokožky a vlasov. Receptory vitamínu D v tele kontrolujú neobmedzený rast a množenie keratinocytov, buniek tvoriacich najvzdialenejšiu vrstvu.

5. Zinok

Zinok pôsobí ako kofaktor pre viac ako 1 000 enzymatických reakcií a hrá hlavnú úlohu v raste, vývoji a diferenciácii buniek. Výskum ukazuje, že zinok má neoddeliteľnú funkciu pri udržiavaní kolagénu, podkožného tkaniva a vlasových folikulov (11), a ako alternatívna liečba akné, ukazuje nádejné znaky (12). Nedostatok indukuje abnormálnu keratinizáciu vo vlasoch spolu s kožnými ochoreniami, ako je seboroická dermatitída a xeróza.

6. Selén

Selén, hoci je stopovým prvkom, je potrebný na syntézu viac ako 35 proteínov. Je to silný antioxidant, ktorý bojuje proti voľným radikálom a zachováva vlasový folikul a jeho štrukturálnu integritu. Viaceré štúdie preukázali, že nedostatok selénu môže spôsobiť riedky rast vlasov, progresívne vypadávanie vlasov a odlupovanie nechtov (13).

7. Železo

Nedostatok železa alebo anémia je spojená s vypadávaním vlasov na hlave, ktoré ovplyvňuje kvalitu života. Štúdie poukazujú na súvislosť medzi nízkou hladinou železa a stratou vlasov (14).

8. Oxid kremičitý (Silica)

Oxid kremičitý je ďalší stopový minerál, ktorý má obrovský potenciál. Je potrebný na produkciu kolagénu a je prirodzene protizápalový. Dermatológovia už dlho zastávajú názor, že oxid kremičitý pomáha pokožke zadržiavať vlhkosť a je rozhodujúci pre opravu a obnovu buniek (15).

Referencie:

5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5582478/
6. https://ods.od.nih.gov/factsheets/Niacin-HealthProfessional/
7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21332911
8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25559140
9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3583891/
10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31210464
11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5852775/
12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29193602
13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5315033/
14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3678013/
15. https://www.byrdie.com/silica-benefits

dpd logosps logo
menu