1. Alfalfa môže pomôcť znížiť hladinu cholesterolu
Schopnosť Alfalfy znižovať hladinu cholesterolu je doteraz najlepšie študovaným prínosom pre zdravie. Jedna štúdia s 15 ľuďmi zistila, že jesť 40 gramov semien lucerny trikrát denne, zníži celkový cholesterol o 17% a „zlý“ LDL cholesterol o 18% po 8 týždňoch (1).

Tento účinok sa pripisuje vysokému obsahu saponínov, ktoré sú rastlinnými zlúčeninami, o ktorých je známe, že znižujú hladinu cholesterolu. Robí to tak, že znižuje absorpciu cholesterolu v čreve a zvyšuje vylučovanie zlúčenín použitých na tvorbu nového cholesterolu (2).

2. Ďalšie potenciálne prínosy pre zdravie
Existuje dlhý zoznam tradičných použití lucerny ako liečivej byliny. Zahŕňajú zníženie krvného tlaku, môže pôsobiť ako diuretikum, môže pomôcť pri artritíde a zbavenie sa obličkových kameňov.

Bohužiaľ, väčšina z týchto navrhovaných prínosov pre zdravie ešte nebola skúmaná. Niektoré z nich však boli do istej miery študované.

3. Zmiernenie príznakov menopauzy
Alfalfa má vysoký obsah rastlinných zlúčenín nazývaných fytoestrogény, ktoré sú chemicky podobné hormónu estrogén. To znamená, že môžu mať v tele rovnaké účinky ako estrogén.

Účinky lucerny na príznaky menopauzy neboli podrobne skúmané, ale jedna štúdia zistila, že extrakty šalvie a lucerny dokázali úplne vyriešiť nočné potenie a návaly horúčav u 20 žien (3).

4. Antioxidačné účinky
Alfalfa má dlhú históriu použitia v ajurvédskej medicíne na liečenie stavov spôsobených zápalom a oxidačným poškodením. Dôvodom je skutočnosť, že alfalfa sa považovala za silný antioxidant, ktorý bráni poškodeniu spôsobenému voľnými radikálmi.

Lucerna má schopnosť znižovať bunkovú smrť a poškodenie DNA spôsobené voľnými radikálmi. Dosahuje to znížením produkcie voľných radikálov, ako aj zlepšením schopnosti tela bojovať proti nim (4, 5, 6, 7).

Referencie:

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3606731
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC371583/
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9677811
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27445214
5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22809031
6. http://www.ibiol.ro/plant/volume%2055/art03.pdf
7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2720939/