Draslík je nevyhnutný minerál, ktorý má vo vašom tele veľa úloh. Pomáha regulovať svalové kontrakcie, udržuje zdravé nervové funkcie a reguluje rovnováhu tekutín.

Národný prieskum však zistil, že približne 98% Američanov nespĺňa odporúčaný príjem draslíka. Je pravdepodobné, že na vine bude západná strava, pretože uprednostňuje spracované potraviny pred rastlinnými potravinami, ako sú ovocie, zelenina, fazuľa a orechy (1).

To znamená, že strava s nízkym obsahom draslíka je zriedkavo príčinou nedostatku draslíka alebo hypokaliémie.

Hypokaliémia je nízka hladina draslíka (K +) v krvnom sére. Mierne nízky obsah draslíka zvyčajne nespôsobuje príznaky. Medzi príznaky môžu patriť únava, kŕče nôh, slabosť a zápcha. Nízky obsah draslíka tiež zvyšuje riziko abnormálneho srdcového rytmu, ktorý je často príliš pomalý a môže spôsobiť zástavu srdca.

Deficit je charakterizovaný hladinou draslíka v krvi pod 3,5 mmol na liter (2).

Toto sa stane, keď vaše telo náhle stratí veľa tekutiny. Medzi časté príčiny patrí chronické vracanie, hnačka, nadmerné potenie a strata krvi (3).

Tu je 8 príznakov a príznakov nedostatku draslíka.

1. Slabosť a únava

Slabosť a únava sú často prvé príznaky nedostatku draslíka. Existuje niekoľko spôsobov, ako môže tento nedostatok minerálov spôsobiť slabosť a únavu.

Najprv draslík pomáha regulovať svalové kontrakcie. Keď sú hladiny draslíka v krvi nízke, vaše svaly spôsobujú slabšie kontrakcie (4).

Nedostatok tohto minerálu môže tiež ovplyvniť to, ako vaše telo používa živiny, čo vedie k únave.

Napríklad, niektoré dôkazy ukazujú, že nedostatok by mohol narušiť produkciu inzulínu, čo by malo za následok vysoké hladiny cukru v krvi (5).

Pretože draslík pomáha regulovať kontrakcie svalov, nedostatok môže mať za následok slabšie kontrakcie. Niektoré dôkazy tiež ukazujú, že nedostatok môže zhoršiť zaobchádzanie tela so živinami, ako je cukor, čo môže viesť k únave.

2. Svalové kŕče a záchvaty

Svalové kŕče sú náhle, nekontrolované kontrakcie svalov. Môžu sa vyskytnúť, keď sú hladiny draslíka v krvi nízke (6).

Vo svalových bunkách pomáha draslík prenášať signály z mozgu, ktoré stimulujú kontrakcie. Pomáha tiež ukončiť tieto kontrakcie tým, že sa sťahuje zo svalových buniek (7).

Keď sú hladiny draslíka v krvi nízke, váš mozog nemôže tieto signály prenášať tak efektívne. To vedie k dlhším kontrakciám, ako sú svalové kŕče.

Draslík pomáha pri začatí a zastavení sťahov svalov. Nízke hladiny draslíka v krvi môžu ovplyvniť túto rovnováhu a spôsobiť nekontrolované a dlhšie kontrakcie známe ako kŕče.

3. Problémy s trávením

Problémy s trávením majú veľa príčin, z ktorých jednou môže byť nedostatok draslíka. Draslík pomáha prenášať signály z mozgu do svalov nachádzajúcich sa v zažívacom systéme. Tieto signály stimulujú kontrakcie, ktoré pomáhajú trieť tráviaci trakt a poháňajú jedlo, takže ho možno stráviť (8).

Keď sú hladiny draslíka v krvi nízke, mozog nemôže prenášať signály tak efektívne. Kontrakcie v tráviacom systéme sa tak môžu oslabiť a spomaliť pohyb potravín. Môže to spôsobiť zažívacie ťažkosti, ako je nadúvanie a zápcha (9, 10).

Okrem toho niektoré štúdie naznačujú, že, závažný nedostatok môže spôsobiť úplnú paralyzáciu čreva (11).

Nedostatok draslíka môže spôsobiť problémy, ako je nadúvanie a zápcha, pretože môže spomaliť pohyb potravín tráviacim systémom. Niektoré štúdie ukazujú, že, závažný nedostatok môže paralyzovať črevo.

4. Palpitácie srdca resp. búšenie srdca

Všimli ste si niekedy, že vaše srdce náhle bije tvrdšie, rýchlejšie alebo preskočí rytmus?

Tento pocit je známy ako palpitácia srdca a je obyčajne spojený so stresom alebo úzkosťou. Palpitácie srdca však môžu byť tiež príznakom nedostatku draslíka (12).

Je to preto, že tok draslíka do a zo srdcových buniek pomáha regulovať váš srdcový rytmus. Nízke hladiny draslíka v krvi môžu tento tok zmeniť, čo vedie k búšeniu srdca (13).

Palpitácie srdca môžu byť okrem toho príznakom arytmie alebo nepravidelného srdcového rytmu, ktorý je tiež spojený s nedostatkom draslíka. Na rozdiel od palpitácií bola arytmia spojená so závažnými ochoreniami srdca (14, 15).

Draslík pomáha regulovať srdcový rytmus a nízka hladina môže spôsobiť príznaky, ako sú búšenie srdca. Tieto palpitácie môžu byť tiež príznakom arytmie alebo nepravidelného srdcového rytmu, čo môže byť príznakom vážneho srdcového stavu.

5. Bolesti svalov a stuhnutosť

Svalové bolesti a stuhnutosť môžu byť tiež príznakom vážneho nedostatku draslíka (16). Tieto príznaky môžu naznačovať rýchle odbúravanie svalov, známe tiež ako rabdomyolýza.

Hladina draslíka v krvi pomáha regulovať prietok krvi do svalov. Ak sú hladiny veľmi nízke, vaše krvné cievy sa môžu sťahovať a obmedzovať prietok krvi do svalov (17).

To znamená, že svalové bunky prijímajú menej kyslíka, čo môže spôsobiť ich prasknutie. To má za následok rabdomyolýzu, ktorá je sprevádzaná symptómami, ako je stuhnutosť svalov a bolesti (17).

Bolesti svalov a stuhnutosť môžu byť ďalším príznakom nedostatku draslíka a sú spôsobené rýchlym rozpadom svalov (rabdomyolýza).

6. Brnenie a znecitlivenie

Tí, ktorí majú nedostatok draslíka, môžu mať pretrvávajúce brnenie a necitlivosť (18). Toto je známe ako parestézia a zvyčajne sa vyskytuje v rukách, pažiach, nohách a chodidlách (19).

Draslík je dôležitý pre zdravé nervové funkcie. Nízka hladina draslíka v krvi môže oslabiť nervové signály, čo môže mať za následok brnenie a znecitlivenie.

Aj keď príležitostne prežívame tieto príznaky, a sú neškodné, pretrvávajúce brnenie a necitlivosť môžu byť príznakom základného ochorenia. Ak trpíte pretrvávajúcou parestéziou, je najlepšie navštíviť svojho lekára.

Pretrvávajúce brnenie a znížená citlivosť môžu byť príznakom narušenej nervovej funkcie v dôsledku nedostatku draslíka. Ak máte v rukách, pažiach, nohách alebo chodidlách pretrvávajúce brnenie a znecitlivenie, je najlepšie navštíviť svojho lekára.

7. Dýchacie ťažkosti

Vážny nedostatok draslíka môže spôsobiť dýchacie ťažkosti. Dôvodom je, že draslík pomáha prenášať signály, ktoré stimulujú pľúca, aby sa sťahovali a rozširovali (20).

Ak je hladina draslíka v krvi výrazne nízka, pľúca sa nemusia rozširovať a správne sťahovať. To má za následok dýchavičnosť (21).

Nízky obsah draslíka v krvi vám môže spôsobiť nedostatočné dýchanie, pretože to môže spôsobiť abnormálny tlkot srdca. To znamená, že z vášho srdca sa čerpá menej krvi do zvyšku tela (14). Krv dodáva telu kyslík, takže zmenený prietok krvi môže spôsobiť dýchavičnosť.

Aj závažný nedostatok draslíka môže zastaviť činnosť pľúc, čo je smrteľné (22).

Draslík pomáha pľúcam expandovať a sťahovať sa, takže nedostatok draslíka môže mať za následok dýchavičnosť. Vážny nedostatok tiež môže zastaviť činnosť pľúc, čo je smrteľné.

8. Zmeny nálady

Nedostatok draslíka súvisí aj so zmenami nálady a duševnou únavou. Nízke hladiny draslíka v krvi môžu narušiť signály, ktoré pomáhajú udržiavať optimálnu funkciu mozgu (23).

Štúdia napríklad zistila, že 20% pacientov s mentálnymi poruchami malo nedostatok draslíka (24).

Nedostatok draslíka súvisí so zmenami nálad a poruchami.

Referencie:

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23674806
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25798039
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26371733
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20181204
5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27455317
6. https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/612935
7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0072574/
8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11260359
9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22965426
10. https://www.atsjournals.org/doi/abs/10.1164/ajrccm-conference.2017.195.1_MeetingAbstracts.A3838
11. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780080552323607214
12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4969023/
13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20584206
14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20584206
15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0063037/
16. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/mus.10053/full
17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23594380
18. https://www.aafp.org/afp/2015/0915/p487.html
19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26561077
20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17363384
21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20301512
22. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3345025
23. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10399749
24. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0163834309000425