Čo sú karotenoidy?
Karotenoidy sú pigmenty v rastlinách, riasach a fotosyntetických baktériách. Tieto pigmenty produkujú jasne žlté, červené a oranžové farby rastlín, zeleniny a ovocia.

Karotenoidy pôsobia ako druh antioxidantu pre človeka.

Existuje viac ako 600 rôznych typov karotenoidov. Niektoré sa môžu po uvoľnení do tela premieňať na vitamín A. Medzi najbežnejšie karotenoidy patria:

  • alfa karotén
  • beta karotén
  • beta kryptoxantín
  • luteín
  • zeaxantín
  • lykopén

Karotenoidy sa musia konzumovať prostredníctvom stravovania. Najlepšie sa absorbujú prostredníctvom zdroja tuku. Potraviny bohaté na karotenoidy zahŕňajú:

  • sladké zemiaky
  • kale
  • špenát
  • vodný melón
  • ananásový melón
  • paprika
  • paradajky
  • mrkva
  • manga
  • pomaranče

Ako fungujú karotenoidy?

Karotenoidy sú zlúčeniny rozpustné v tukoch, čo znamená, že sa najlepšie absorbujú tukom. Na rozdiel od niektorých potravín a zeleniny bohatých na proteíny, varenie a sekanie potravín bohatých na karotenoidy zvyšuju silu živín, keď vstupujú do krvného obehu.

Karotenoidy sú rozdelené do dvoch hlavných skupín: xantofyly a karotény.

Oba typy karotenoidov majú antioxidačné vlastnosti. Niektoré karotenoidy sa môžu premieňať na vitamín A, ktorý je nevyhnutnou súčasťou ľudského zdravia a rastu.

Tieto provitamínové karotenoidy zahŕňajú alfa karotén, beta karotén a beta kryptoxantín. Medzi karotenoidy bez provitamínu A patrí luteín, zeaxantín a lykopén.

Xantofyly

Xantofyly obsahujú kyslík a niekedy majú viac žltého pigmentu. Karantenoidy xanthofylu vás chránia pred príliš veľkým slnečným žiarením. Najviac sa spájajú so zdravím očí. Luteín a zeaxantín patria do kategórie xantofylov.

Potraviny, ktoré patria do kategórie xanthofylov, zahŕňajú:

  • kale
  • špenát
  • letná squash
  • tekvica
  • avokádo
  • ovocie žltej dužiny
  • kukurica
  • žĺtky

Karotény

Karotény neobsahujú kyslík a sú spojené skôr s oranžovým pigmentom. Karoténové karotenoidy zohrávajú významnú úlohu pri podpore rastu rastlín. Beta karotén a lykopén patria do tejto kategórie karotenoidov.

Potraviny v kategórii karotén zahŕňajú:

  • mrkva
  • ananásový melón
  • sladké zemiaky
  • papája
  • tekvica
  • mandarínky
  • paradajky
  • zimná tekvica

Zdravotné výhody

Karotenoidy sú prospešné antioxidanty, ktoré vás môžu ochrániť pred chorobami a zlepšujú imunitný systém. Karotenoidy provitamínu A sa môžu premieňať na vitamín A, ktorý je nevyhnutný pre rast, fungovanie imunitného systému a zdravie očí.

Zdravie očí

Jesť potraviny bohaté na karotenoidy môžu chrániť zdravé bunky v oku a zabrániť rastu rakovinových buniek.

Jednou z hlavných príčin slepoty je makulárna degenerácia alebo degenerácia stredu sietnice. Môže to spôsobiť dlhodobá expozícia modrému svetlu a negatívne ovplyvniť jemné časti oka. Karotenoidy, luteín a zeaxantín, ktoré sa nachádzajú v sietnici, však môžu pomôcť absorbovať modré svetlo.

Štúdie ukazujú, že zahrnutie najmenej šiestich miligramov luteínu do vašej stravy môže znížiť riziko vzniku makulárnej degenerácie o 43 percent. Zvýšenie množstva luteínu a zeaxantínu vo vašej strave môže tiež pomôcť spomaliť alebo zastaviť súčasné poškodenie očí a zabrániť už aktuálnemu stavu v postupe.

Kardiovaskulárne zdravie

Karotenoidy sú antioxidanty, ktoré znižujú zápal v tele. Aj keď sa stále skúma, protizápalové vlastnosti karotenoidov sú spojené so zlepšením kardiovaskulárneho zdravia. Znižovanie zápalu pomáha chrániť pred srdcovými chorobami a zabraňuje blokovaniu arteriálnych stien.

Rakovina

Antioxidanty chránia bunky pred voľnými radikálmi alebo látkami, ktoré ničia alebo poškodzujú bunkové membrány. Zvýšenie množstva karotenoidov vo vašej strave môže zvýšiť množstvo antioxidantov a ochranných buniek vo vašom tele.

Karotenoidy sú spojené so znižovaním rizika rakoviny, konkrétne rakoviny pľúc. Keď fajčíte cigarety, požívate škodlivé chemikálie, ktoré ničia zdravé bunky. Napriek tomu, že výsledky boli zmiešané, jedna štúdia preukázala malé zníženie rizika rakoviny pľúc pri začleňovaní karotenoidov do stravy. Ešte zdravšie je prestať fajčiť a zvyšovať množstvo karotenoidov v strave.

Podobne boli karotenoidy spojené so znižovaním rizika rakoviny kože. Niektoré karotenoidy sa môžu rozkladať na vitamín A, živinu, ktorá chráni pred predčasným poškodením pokožky pred slnečným žiarením. Obidve riziká predstavujú melanóm, predčasné vrásky a nezdravú pokožku.