Kardiovaskulárne ochorenie sa týka celého radu stavov, ktoré postihujú srdce, krvné cievy srdca, žily a tepny v tele a v mozgu. Existuje mnoho spôsobov, ako môžete podporiť zdravie srdca. Poďme sa pozrieť na to, ako môžete podporiť zdravší život.

  1. Udržiavať si zdravú telesnú hmotnosť

Nadváha je nezávislým rizikovým faktorom srdcových ochorení a je známe, že zvyšuje pravdepodobnosť spánkového apnoe, čo môže zvýšiť riziko srdcového infarktu, mŕtvice a hypertenzie. Obvod vášho pása sa považuje za dôležitý ukazovateľ rizika ochorenia srdca, pretože odráža brušný tuk, čo je prediktor zdravotných komplikácií, ako sú srdcové ochorenia a cukrovka. U mužov si uvedomte, či je obvod vášho pásu väčší ako 102 cm, a pre ženy je toto meranie väčšie ako 89 cm. 10% zníženie telesnej hmotnosti môže viesť k zníženiu krvného tlaku, riziku srdcového infarktu, hladín LDL cholesterolu, triglyceridov a krvných cukrov.

Zachovanie zdravej telesnej hmotnosti je dôležitým prístupom k celkovej starostlivosti o zdravie a podpore kardiovaskulárneho zdravia. Ak si chcete zachovať zdravú telesnú hmotnosť, zvážte nasledujúce stratégie:

  • Spotrebujte o 500 kalórií denne menej, aby ste dosiahli zdravú a postupnú stratu hmotnosti o 0,45 kg až 0,90 kg za týždeň.
  • Jedzte zdravú výživu srdca (o čom sa bude čoskoro diskutovať!).
  • Cvičenie pomáha spáliť nadbytočný tuk a zlepšiť metabolickú aktivitu.
  • Pite veľa vody, pretože dehydratácia je častou príčinou prejedania. Piť aspoň polovicu telesnej hmotnosti v uncách, napríklad osoba s váhou 68 kg by mala vypiť najmenej 2218 ml vody.
  1. Jedzte zdravú výživu srdca

Diétna intervencia je faktorom číslo jedna pri výbere zdravého životného štýlu srdca. Na podporu zdravia srdca sa ukázalo niekoľko rôznych stravovacích návykov. Tie, ktoré majú najpozitívnejší vplyv, sa vo všeobecnosti zameriavajú na to, že:

  • Tieto potraviny pomáhajú chrániť srdce tým, že majú vysoký obsah antioxidantov a bioflavonoidov a pomáhajú zlepšovať stravu zloženú z nadmerného množstva mäsa, zlých tukov a cukru. Rastlinné zameranie na vysoký príjem ovocia a zeleniny (asi 5 až 10 dávok denne).
  • Ženy by sa mali zamerať na asi 25 gramov vlákniny denne, zatiaľ čo muži by mali dostať 38 gramov denne. Príjem vlákniny môže pomôcť udržať hladinu cholesterolu v krvi a hladinu cukru v krvi v normálnom rozmedzí. Vysoký obsah vlákniny, zameraný na vysoký príjem ovocia, zeleniny, orechov, semien, strukovín a celozrnných produktov.
  • Nízka spotreba mäsa so zameraním na konzumáciu hydiny, rýb alebo vajec. Mäso neobsahuje vlákninu a iné živiny a patrí k veľmi nasýteným tukom.

Niekoľko cieľov, ktoré treba mať na pamäti, pokiaľ ide o výber bielkovín:

  • Pokúste sa udržať celkové množstvo mäsa vo vašej strave na 10-15% z celkových kalórií.
  • Jedzte červené mäso len príležitostne a kúpte hovädzie mäso (bolo kŕmené len na lúkach a pasienkoch), ak je to možné.    
  • Udržujte veľkosť porcie tak, aby sa zmestila do dlane vašej ruky.    
  • Ak je to možné, zakúpte ekologické štíhlejšie mäso, ako sú ryby, kurča alebo morka.    
  • Pridajte k vašim jedlám fazuľu a iné rastlinné zdroje bielkovín.    
  • Vyhýbajte sa spracovanému mäsu, ako sú hotdogy, klobása a mäso.
  • Snažte sa používať ingrediencie s vysokým obsahom mononenasýtených a polynenasýtených mastných kyselín, ako je olivový olej a omega-3 mastné kyseliny, ktoré podporujú zdravú funkciu mozgu a srdca.
  1. Buďte aktívny

Fyzická aktivita podporuje zdravie srdca tým, že udržuje krvný tlak a hladiny HDL cholesterolu (dobrý cholesterol) už v normálnom rozmedzí. Cieľom je získať 150 minút miernej až intenzívnej aeróbnej aktivity týždenne. Vždy sa odporúča poradiť s lekárom pred začatím cvičebného programu, ak si nie ste istí svojimi cvičebnými potrebami.

  1. Znížte stres

Nadmerné jedenie, konzumácia nezdravých potravín, konzumácia príliš veľkého množstva alkoholu alebo fajčenie sú bežné prípady, keď sme v strese. Ako môžete znížiť stres vo vašom živote? Je dôležité identifikovať vašich stresorov, čo vás obťažuje a spôsobuje, že ste neustále zahltený. Zabezpečte, aby ste začlenili techniky na zníženie stresu, ako je fyzická aktivita, dobré jedlo, zdieľanie vašich pocitov, čas na seba a čas, keď je to možné.

  1. Zlepšenie vášho srdcového zdravia pomocou živín

Zdravé stravovanie, zapojenie sa do pravidelnej fyzickej aktivity a riadenie stresu vytvárajú pevnú základnú podporu kardiovaskulárneho zdravia. Okrem toho sa zistilo, že niektoré prírodné produkty zdravia podporujú zdravie srdca tým, že zachovávajú antioxidačný stav, krvný tlak, triglyceridy a cholesterol už v normálnom rozmedzí. *Vždy sa obráťte na svojho lekára a zistite, ktoré výrobky sú pre vás vhodné.