Priznajme si to, žijeme v dobe náročnej pre zrak. To je dôvod, prečo mávajú ľudia dnešnej doby veľmi často problémy so zrakom. Prinášame vám niekoľko vitamínov a potravín, konzumáciou ktorých pomôžete chrániť váš zrak.

Ako prvé vás určite napadne mrkva, ktorá obsahuje beta-karotén, ale aj niektoré menej známe potraviny rozhodne stoja za pozornosť. Dôležité sú vitamín ACEOmega-3 zinok (napr. mrkva a čučoriedky).

Vitamín A, C, E a zinok

Vitamín A - beta-karotén v slávnych mrkvách - hrá dôležitú úlohu v zraku a zdravia očí. Ale nie je to jediný dôležitý antioxidant. Pretože oxidačný stres je spojený so stratou zraku, je ideálne celé spektrum antioxidačnej podpory (1).

Čučoriedka

Čučoriedkový džem - spolu s mrkvou, áno - pripisuje sa za podporu nočného videnia pilotov RAF z druhej svetovej vojny. Tieto malé bobule sú plné silných antioxidantov známych ako antokyany.

Omega-3

Omega-3 mastná kyselina DHA je vysoko koncentrovaná v sietnici, čo naznačuje funkčnú úlohu v zdraví zraku. V jednej štúdii vedci zistili, že tí, ktorí u rýb - hlavný zdroj DHA - mali menšie riziko so stúpajúcim vekom podmienenej makulárnej degenerácie (AMD) známej ako „mokrá“ AMD (2).

Ak sa chcete dozvedieť viac o svojom zdraví očí, navštívte lekára optometrie.

Referencie:

1. Výskumná skupina pre štúdie očných chorôb súvisiace s vekom. Randomizovaná, placebom kontrolovaná klinická štúdia s vysokými dávkami suplementácie vitamínmi C a E, beta karoténom a zinkom pre makulárnu degeneráciu a stratu zraku súvisiacu s vekom: správa AREDS č. 8. Arch Ophthalmol 2001; 119: 1417-36.

2. Augood, C., Chakravarthy, U., Young, I. (2008) Spotreba mastných rýb, príjem potravy dokosahexaénovej kyseliny a eikosapentaénovej stravy v potrave a súvislosti s neovaskulárnou makulárnou degeneráciou súvisiacou s vekom. Am J Clin Nutr, zv. 88 č. 2 398-406.